"Dáme aj cibuľku?" - spýtala sa milá pani. Tento trik mi bol jasný už od minulého roku, kedy predajcovia zvykli za cibuľu účtovať extra príplatok. Čo by to však bola za cigánska bez cibule? Kým mi jej kolega pripravil cigánsku, pani mi ešte prezradila, že horčica je v cene.
Okrem cigánskej som si dal aj lokšu a ako som jedol, chvíľu mi trvalo, kým som si uvedomil, že niečo s cenou cigánskej nie je v poriadku. Vrátil som sa k stánku, pochválil chuť práve dojedanej cigánskej pečienky a opýtal som sa predajcov, či sa pri účtovaní nepomýlili. Výsledná cena totiž bola oproti avizovanej cene 2,20 eur vyššia o 70 centov, teda o viac ako 20 bývalých slovenských korún, takmer o tretinu! Na moje prekvapenie som sa dozvedel, že 2,20 eur stojí iba samotné mäso, k nemu je potrebné pripočítať cenu žemle a cibule. Posledné sústa dostali trpkú príchuť, v tej chvíli mi naozaj nešlo o rozdiel niekoľko desiatok centov, ale o princíp. To, že sa pripláca za cibuľu, ešte horko-ťažko akceptujem, ale príplatok za žemľu???
O podobných praktikách sa už hovorilo veľa, najmä v súvislosti s letenkami a letiskovými poplatkami, ktoré letecké spoločnosti účtovali. Neraz sa z lákavej inzerovanej ceny 1 euro za letenku vykľula výsledná cena navýšená o desiatky eur za letiskové poplatky. Podobne sme pred časom mali cenníky mobilných operátorov uvádzané bez DPH, pričom na faktúrach sa už DPH nemilosrdne objavila. Predstavte si, že by ste si kupovali vianočku a pri pokladni by vám k cene z cenovky naúčtovali extra položku za hrozienka. Alebo si kúpite košeľu a doma zistíte, že ste zaplatili extra položku za gombíky a dokonca aj za vrecko. Ako zákazník vnímam podobné produkty ako celok a je podľa mňa vecou predajcu, aby si do výslednej ceny zahrnul aj jednotlivé súčasti produktu.
Ak teda plánujete vyraziť na Vianočné trhy, buďte obozretní. Môže sa Vám, podobne ako mne, stať, že pri pokuse nájsť lepšiu cenu v konečnom dôsledku zaplatíte viac. A trend? Ktovie, možno o rok bude extra položka za použitú masť, o dva roky príplatok za krmivo pre dobytok. Je to v rukách nás spotrebiteľov, jedno z riešení je ešte pred samotnou objednávkou služby či produktu požadovať od predajcu informáciu o výslednej cene a rozhodnúť sa pre naozaj výhodnejšiu ponuku. Ako sa ukazuje, nie vždy je to tá na prvý pohľad lacnejšia.