reklama

RPMN proti zlodejom v rukavičkách

Dnes mi do oka - okrem malej nečistoty - padla aj lákavá inzercia: "Chýba Vám 25-250 € pred výplatou? Online pôžička bez registrácie!". Prevrátil som očami, čo to už len môže byť za firmu, keď sa jej oplatí požičať niekomu 25 eur? Keď som sa po prekliku na stránke poskytovateľa okrem iného dozvedel, že "Za pôžičku nie sú účtované žiadne úroky, zaplatíte iba poplatok za sprostredkovanie pôžičky", nebolo mi viacej treba a pustil som sa do rýchlej analýzy. Zistenie? Bulvár by isto napísal, že šokujúce. Nezvyknem to robiť, ale tentoraz naozaj odporúčam, ak máte čas, aby ste si vzali niečo na upokojenie a prešli spolu so mnou k ďalším riadkom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Spotrebiteľský úver vo forme pôžičky, ktorý som objavil, bol ponúkaný prostredníctvom viacerých stránok, ale pri navigácii k samotnej žiadosti som vždy došiel k rovnakému formuláru, z ktorého bolo zrejmé, že ide o pôžičku spoločnosti Ferratum Slovakia, s.r.o. Základná schéma sa dá zhrnúť nasledovne: Môžete si požičať sumy 25 eur - 250 eur, platí však, že vyššie sumy môžete žiadať iba v prípade, že ste už pôžičku v minulosti čerpali a teda ste pravdepodobne spoľahlivý klient. Zarazila ma tabuľka, v ktorej bola spolu s možnou výškou pôžičky uvedená aj tzv. Odplata, ktorá sa v každom prípade rovnala 25% požičanej sumy, inak povedané poctivej štvrtine. No a k tomu prislúchala vždy rovnaká splatnosť, 15 dní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ej, veru, pomyslel som si, zaplatiť 25% odplatu za 15-dňový úver, však to je lichva ako vyšitá!

Na samotnom formulári na podanie žiadosti bol príklad konkrétnej pôžičky 25 eur, odplata predstavovala 6,25 eur a splatnosť bola 15 dní. Aby sa potenciálny klient neodradil, pod formulárom boli traja spokojní zákazníci spolu s fotkami, obzvlášť vysmiaty sa mi zdal pán Vladimír, ktorý sa pochválil, že si požičal 100 eur na zaplatenie upomienky za elektrinu. Nechcel žiadať rodinu a takto mal za 10 minút peniaze na účte, zaplatil a za 15 dni, keď mu prišla výplata, všetko vrátil. Pán Róbert chcel ísť "s chlapma" nachytať ryby, ale týždeň predtým zistil, že jeho udica je zlomená a tak si vzal pôžičku 50 eur na novú. Sériu dopĺňala pani Lucia, ktorá si požičala na bábiku pre dcérku, z výplaty jej totiž nevyšli peniaze na darček. Situácia u všetkých troch spokojných zákazníkov bola podobná, každému chýbali nejaké eurá a výplata bola na dohľad. Tu nešlo o veľké eurá, rádovo v tisícoch na kuchyňu, alebo na auto, ale o relatívne malé sumy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozuzlenie prišlo vďaka nutnému súhlasu so zmluvnými podmienkami, ktoré, priznajme sa, veľakrát robíme bez toho, že by sme si ich skutočne prečítali. Zmluvné podmienky predstavovalo 8 strán, ako to už býva, husto popísaného textu. Lúskal som vetu po vete, dozvedal sa o SMS komunikácii, o tom, čo všetko pokrýva už spomínaná Odplata. Medzitým neuveriteľná veta, že "Veriteľ za poskytnutie Pôžičky neúčtuje úrok" ... "t.j. poskytnutie Pôžičky je bezúročné." Nestíhate pôžičku do dvoch týždňov splatiť? Nič to, je tu možnosť prolongovať, samozrejme, za poplatok. Situácia začala naberať obrátky ku koncu, kde som čítal o Úroku z omeškania, ktorý je v súčasnosti 9% z dlžnej sumy ročne a od neho odvodenej Zmluvnej pokute, ktorá je v súčasnosti 18% z dlžnej sumy ročne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A je to tu - finále

Keby som si nečítal zmluvné podmienky poctivo od začiatku, možno by som omnoho rýchlejšie našiel tabuľku s RPMN, onou Ročnou percentuálnou mierou nákladov, ktorá bola zavedená predovšetkým na to, aby si žiadateľ o úver mohol porovnať viaceré úverové produkty s rôznymi parametrami, splátkami, úrokovými mierami a mohol sa rozhodnúť pre najvýhodnejší z nich. Ak sa chcete naozaj zabaviť, ale tým myslím skutočne dobre zabaviť, skúste odhadnúť: Aké že to hodnoty RPMN sa nachádzali priamo v zmluvných podmienkach?

Ak ste nepodvádzali a dali ste na stôl odhad, isto sa neviete dočkať. Budem trochu napínať - prezradím Vám, že už som videl niekoľko rôznych RPMN, ale táto bola najvyššia, s akou som sa kedy stretol za celý môj nie zatiaľ dlhý život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozuzlenie - rozhodnutie?

RPMN sa vo všetkých riadkoch tabuľky rovnala číslu 21.075,46%! Pre neveriacich aj slovom - o niečo viac ako dvadsaťjedentisícsedemdesiatpäť percent.

Ponaučenie

Niektorí ľudia sú nepoučiteľní. Pomoc, ktorá sa im ponúka s pozlátkom vysmiatych tvárí, znamená nielen nekresťanskú, ale priam aj neateistickú a neislamskú RPMN 21 tisíc percent! Bez akejkoľvek potreby zložitého výpočtu, nachádza sa to čierne na bielom v zmluvných podmienkach. Zaujímavý je tiež fakt, že aj keď sa na jednej strane za poskytnutie pôžičky neúčtuje úrok a poskytnutie pôžičky je bezúročné, RPMN sa môže vyšplhať k astronomickým výškam. A aj keď štát pred časom pritvrdil v boji proti úžere, podnikaví jedinci vedia nájsť tie správne právne kľučky, ako podobné tlaky "obicyklovať".

Prial by som si, aby sa ľudia nedostávali do situácií, kedy sú nútení siahnuť po pôžičkách. Keď však už pôžičku, tak rozhodne takú, ktorá ponúka solídne podmienky a nie úžeru. Veľmi by som si prial, aby sa ľudia nepriživovali nepoctivým, priam úžerníckym spôsobom na núdzi iných. Jednak by ľudia samotní mali zvážiť reálnu potrebu konkrétnej veci, či možnú žiadosť o pomoc rodiny a priateľov. A snáď k tomu prispeje aj čoraz širšie povedomie o RPMN ako ukazovateli, ktorý sa oplatí - hoci aj v mori textu - hľadať.

Július Žatko

Július Žatko

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Je človekom, ktorý rád chodí do prírody, spoznáva nové krajiny, má rád ľudí a poteší ho úsmev. Je známy kritickým prístupom k veciam, ktoré by mali správne fungovať a nefungujú. Zoznam autorových rubrík:  PohľadyJazykové oknoStalo sa JuloviKultúraKocúrkovoMa-ti-ka nevážne vážneRecenzieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu