Bratislavská dezorientovaná dezintegrovaná doprava

Autor: Július Žatko | 12.3.2013 o 0:16 | (upravené 12.3.2013 o 12:33) Karma článku: 8,78 | Prečítané:  976x

Integrácia dopravy hýbe svetom, pomerne úspešne u našich českých susedov. Príkladom môže byť Integrovaný dopravný systém Juhomoravského kraja, IDS JMK, prípadne integrácia v okolí Ostravy. V Bratislave sa integrácia zatiaľ len spomína, aj keď je z času na čas okolo nej trochu rozruchu. Naposledy to vyzeralo veľmi sľubne týždeň a pol dozadu, kedy mala nabehnúť aspoň čiastočná integrácia územia Bratislavy a územia smerom na Záhorie. Nuž, smola, pripravené fanfáry sa odložili, verejnosť sa všetko včas dozvie.

Už niekoľko rokov je pre mňa akýmsi fenoménom tzv. BID, Bratislavská integrovaná doprava. Majú milú stránku, na ktorej sa v posledných rokoch menila najmä veta o tom, kedy sa počíta so zavedením integrovanej dopravy. Minulý rok sme sa celý čas mohli tešiť, že to bude v priebehu roka 2012, podobne ako sme sa na zavedenie BID tešili aj v roku 2011, 2010, atď. Okrem toho na stránke BID až do leta minulého roka pribúdali oznamy, ktoré viac-menej kopírovali oznamy Dopravného podniku Bratislava, DPB, o tom, že cez prázdniny bude prázdninový prevádzkový režim.

Od leta minulého roka sa začali objavovať prvé lastovičky vo forme aktualít, ktoré už viac súviseli s integráciou, inštalovali sa multifunkčné automaty, objavil sa konkrétny termín zavedenia Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja, IDS BK, ktorým mal byť 1. marec 2013. Nemohol som uveriť vlastným očiam. To, čo v Brne úspešne už roky funguje, to, o čom sa v Bratislave - z môjho pohľadu cestujúceho - len roky hovorilo, a deklarovalo, a sľubovalo, a ... už-už malo byť realitou.

Ale prišiel deň, D, presnejšie povedané D-1, kedy sa 28.2.2013 sa v tlači objavili správy o posune termínu zavedenia IDS BK. Zúčastnení dopravcovia vydali vyhlásenia, v ktorých sa postavili na podstavec svätcov a pomyslene ukázali rukou: "To nie my, to oni". V deň D plánovaného spustenia IDS BK, teda 1.3.2013 pribudlo na stránke BID vyhlásenie, ktoré poukazovalo na vinu konkrétneho dodávateľa softvéru, s tým, že počas uplynulého týždňa už mal byť známy nový termín spustenia I. etapy integrovanej dopravy.

Nevidím príliš do hrnca, v ktorom Dopravný podnik Bratislava, Železničná spoločnosť Slovensko, Slovak Lines a BID varili integrovanú dopravu. Človek však nemusí byť odborníkom na dopravu, aby sa spýtal logické otázky:

 

1. Ako bolo manažované zavedenie integrovanej dopravy?

V súkromných firmách je využívané projektové riadenie, ktorého úlohou zastrešiť výrobu napríklad nového produktu ako procesu, zavedenie väčších zmien vo firme a pod., s tým, aby sa strážili peniaze, čas a kvalita dodávky. Je okolo toho celá veda, ale správny projekt má svojho projektového manažéra, niekedy aj viacerých, projektový plán, na pravidelnej báze sa vyhodnocuje stav projektu voči plánu, riešia sa väčšie odchýlky v nákladoch. Projektový plán by mal počítať s rizikami, preto by sa mali riziká čo najlepšie zanalyzovať a prijať opatrenia, aby sa minimalizoval ich možný dopad. Projektový plán zavedenia produktu ráta s vývojom softvéru, s jeho testovaním, ale aj prípravou marketingových materiálov, televíznych spotov a pod.

Celkom prirodzene sa vynára otázka: Ako je možné, že jeden jediný deň pred plánovaným štartom IDS BK sa objavila správa s titulkom: "V priebehu dnešného dňa (28.2.2013) sme boli informovaní jedným z dopravcov, že v posledný deň skúšobnej prevádzky došlo k neočakávaným technickým nedostatkom v softwarovej aplikácii."?

Mne osobne to poukazuje na to, že ak bol vypracovaný projektový plán, musel ísť "na doraz". Je pre mňa nepredstaviteľné, že projekt rozsahu zavedenia integrovanej dopravy, na ktorej sa podieľa viacero dopravcov s rôznymi technológiami rôznych prepravných kariet, elektronických peňaženiek, atď. si necháva testovanie do posledného dňa. Však testovanie zákonite môže odhaliť chyby a na ich odstránenie je potrebné vyhradiť časovú rezervu aj s ďalším pretestovaním! Integrovaná doprava bola komunikovaná, ako keby bolo všetko otestované a v poriadku, to načasovanie komunikácie skôr poukazuje na to, akoby sa nechal problém tzv. vyhniť do posledných chvíľ. Nuž, hlavne si umyť ruky a hodiť špinu na iných. Všetkých to mrzí, všetci krčia plecami.

 

2. Ako je manažovaná komunikácia zavedenia integrovanej dopravy?

Na stránke BID, www.bid.sk, sa od 1. marca už viac ako týždeň tešíme na to, ako sa dozvieme nový termín. BID sľúbila, že do týždňa, teda do 8. marca, oznámi nový termín, prešiel 11. marec, 12. marec, ... nuž čo, však stránka znesie veľa. Ak neviem, aký veľký problém musím vyriešiť, budem opatrný pri komunikácii. Ak už sľúbim, že do týždňa oznámim termín, tak do poslednej polnoci by som mal vypublikovať nový oznam, s poľutovaním možno uviesť, že problém je širší a napríklad oznámiť odloženie štartu na neurčito. Nebolo by to síce príjemné, bolo by to rozhodne profesionálnejšie.

 

3. U našich českých susedov beží skutočná integrácia už roky, ako je možné, že u nás jej zavedenie trvá tak dlho?

Aktuálna situácia mi pripomína, ako keby sa niekto snažil vymyslieť koleso. Integrované systémy existujú, viaceré sú veľmi úspešné, už len spomínaný IDS JMK s centrom v Brne. Z Bratislavy je to do Brna cca. 140 kilometrov. Stačilo zobrať auto, príp. sa vybrať do Brna vlakom, za 1,5 hod. sa to dá stihnúť a poradiť sa s tímom odborníkov, ktorí systém zavádzali. Však aj tam isto mali na začiatku muchy, nedostatky, ale však človek sa najlepšie učí na chybách iných, na vlastných je to zbytočné zdržanie a mrhanie energiou, časom, prostriedkami a pod.

 

Na stránkach BID sa dajú pozrieť uzavreté zmluvy a faktúry. Z nich si človek môže urobiť obraz o tom, čo sa fakturuje, čo sa zazmluvňuje. V januári sa 2013 vidno zmluvu o odbere kávy, je sympatické, že ide o kávu s prívlastkom Fairtrade. V roku 2013 vidno faktúru za prenájom nebytových priestorov a faktúru za služby modrého mobilného operátora aj s položkou 4 eurá za darcovské SMS. Z faktúr za uplynulý rok sa dá urobiť predstava o činnosti BID. Opakujúci sa prenájom nebytových priestorov za cca. 900-1000 eur mesačne, služby mobilného operátora, internetové pripojenie, upratovanie priestorov, vedenie účtovníctva cca. 1000 eur mesačne, raz za kvartál  stravné lístky v počte 350-400 kusov, čo vychádza na cca. 5 zamestnancov na plný úväzok. Z času na čas vidno poistenie zahraničnej služobnej cesty, podľa faktúr boli traja zamestnanci po dvakrát v roku na niekoľko dní v zahraničí. Vidno tiež nákup kancelárskej techniky, toneru, prenájom domény.

Všetko je v poriadku, ide o štandardné služby súvisiace s prevádzkou. Podobné položky celkom určite by mala akákoľvek porovnateľná firma, možno by však boli ďalej fakturované vstupné suroviny v prípade výroby, konzultácie expertov v prípade zavedenia niečoho, čo už inde vonku funguje. Vzhľadom na to, že integrované systémy v Česku existujú, by som možno čakal ešte viac služobných ciest, aj dlhodobejších, však nech to tam naši ľudia dôkladne preštudujú, nech z toho vyžmýkajú maximum použiteľných informácií.

Sám som zvedavý, ako sa bude ten nemožný moloch ďalej vyvíjať, aký termín najbližšieho zavedenia sa dozvieme, som zvedavý, či sa zlepší komunikácia a či uvidíme viacero zmysluplných faktúr, či zmlúv. Dozintegrovania!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?